Tekst

Photos from my Adventures in Norway and the rest of the World..

8. jan. 2010

Kald uke 1 i det nye året..

Første jobbdag etter nyttår, og jeg spant i vei kl 0330 ma 4/1, skulle til en kunde i Fåvang..
Ankom 0700 til Fåvang og hadde en time på meg til oppmøte, nydelig månelys var det så jeg tok meg en tur oppi bygda for og fine et motiv og ta bilde av, temperaturen var denne morgenen -25 grader, og kaldere skulle det bli...
Et måneskinnsbilde kan sees under her..

EOS 50D, EF 16-35 f/2,8 Lukkertid; 21s, Blender; 6,3, ISO; 800, BV; 18mm


Turen fortsatte og denne gangen ble det en lang tur opp til Tynset, lekte meg litt med kameraet og tok noen bilder ut av sidevinduet i fart..
Et av dem ser du under her, litt artig fartsfuldt abstrakt preg ble det på dette bildet..

EOS 50D, EF 16-35 f/2,8 Lukkertid; 1/15s, Blender; 9, ISO; 640, BV; 19mm


Onsdag den 5/1 ble jeg ferdig i rimelig tid med jobbinga og tenkte at nå må jeg komme meg oppover mot fjellet for og ta noen solnedgangsbilder..
Kjørte opp til Tolga og derfra mot Drevsjø..
Stoppet like før Hodalen, der jeg fant en parkeringsplass..
Spente på meg truger og labbet oppover for og finne noen motiver, men bare etter 15min måtte jeg snu, for jæv.. kaldt, frøys på beina (glemte og ta med meg termoskoa på denne turen..)
Kom tilbake til bilen og fyret opp, så på tempmåleren i bilen at det var hele -42 kalde her, ikke rart at jeg begynte og fryse hehe..
Turen gikk nedover til Tolga igjen, der jeg fant et fint motiv og det ble noen solnedgangsbilder (På Tolga var det bare -28 grader)..

EOS 50D, EF 16-35 f/2,8 Lukkertid; 1/250s, Blender; 8, ISO; 400, BV; 35mm


Det ble en tur i sportsbutikken på Tynset, der jeg kjøpte meg sko som garanterte temp. på over -40...
Så dagen etter ble det besøk til Elin Anthun på Bellingmo, som også er bitt av fuglebassillen, hun har et elderado med små pipp pipper rundt i hagen sin..
Måtte jo da prøve meg ute i hennes "doghouse" et par timer..
Godt med klær og nå godt fottøy, som jeg da fikk prøvd ut i -36...
Et par bilder ser du under her..
Artig var det og beskue småfuglene som stadig trippet på et og et bein, virket nok som de ikke hadde det så godt i kulden, men mat ville dem ha...


Kjøttmeis..


Ser det tydelig på meisene at det er kald her..




Pilfinker..

-36 grader og mye rim på hodet, brrr.. kaldt ja..
Godt at mange av oss forer, småfuglene trenger virkelig det i disse kalde tider..



Godt kledd..

Her et bilde av meg, som Elin Anthun tok, der hun etter en god stund kom ut og lurte på om det var liv i meg...



Resepten på bekledning;

- Ullundertøy, samt fora norønna jegerbukse, ull sokker i termosko type "Kamik" med filtsokk...
- På overkroppen utenom ulltrøye hadde jeg to stk flees trøyer samt en tykkere fora flees jakke..
- Over alt dette tredde jeg min Fjellduken Thermo Extreme..
-På hodet hadde jeg forsvarets loslue, og på hendene polvotter..
Polvotter er det beste når man skal sitte stille så lenge i streng kulde, man har da hudkontakt mellom alle fingrene og fryser ikke så lett..
Ved innstiling av kamera er det kjapt ut med høyrehånda justere og inn i votten igjen..



Fikk en fantastisk hjortegryte til mat som Elin laget mens jeg satt ute med små pipp pippene..
Hjortekjøtt fra årets hjortejakt som mannen til Elin har nedfelt høsten som var..
Fantastisk og tusen takk for gjestfriheten Elin, ble en mega avsluttning på min reise oppi dalen dette..

I dag fredag den 8/1 har jeg bare hvert ute på foringa mi i Lillomarka, der jeg har lagt ut for til småpippen og for til rådyra..
Prøver meg nok litt ute nå i helga tipper jeg, er jo syden temperatur her da med bare -15 grader..

6 kommentarer:

  1. Flotte bilder.
    Koselig at du stikker innom:))
    elin

    SvarSlett
  2. Hei
    Fine bilder fra turen din!
    Likte godt måneskinnsbilde. Søte pilfinkbildene også..
    Håper du får bilder i helgen fra syden!
    monika

    SvarSlett
  3. Hei Ole Arne!

    Ser ut til at du har kleddd deg godt i kamuflaskeklær. Likte landskapsbildene dine. Herlig lys. Bilvindubildet ble litt utenom det vanlige. De små fjærballene lengter nok til bedre tider, akkurat som oss. Ha en fin helg!

    Hilsen
    Svein E. Børresen

    SvarSlett
  4. God ettermiddag i kulden. Idag har det ligget på -16 her i Steinkjer. Nå går det faktisk an å være ute, uten å føle ubehag i hele kroppen.

    Jeg forstår godt at du frøs, steike! minus 42, det er jo helt sinnsykt.

    Et flott innlegg som vanlig. Gode bilder, og intressant lesning.

    mvh Knut Børge

    SvarSlett
  5. Mye flotte bilder og intressant lesing fra forrige uke her Ole Arne.

    Mvh
    Per E.

    SvarSlett
  6. Takker så mye for oppmerksomheten fra dere alle..

    Ole Arne

    SvarSlett