Tekst

Photos from my Adventures in Norway and the rest of the World..

24. nov. 2009

Kongeørner dagen lang...

Dag 1; Hos Ole Martin i Flatanger..

Temperatur på ca -2, samt delvis overskyet hvor solen dukket opp av og til..

Fantastisk dag, begynte med at Ole Martin hentet meg 0640, ankom ved kongeørn skjul kl 0700...
Allerede før de var lyst ved 0800 var det mange nøtteskrike og noen kråker som bråket ved åte, som var en rev...
Kl 0840 hørte jeg kongeørnen skrike og oppserverte den i en furutopp like ved siden av... Den kom ned på reven 0905, og spiste til kl 1000, da den ble jaget av nok en kongeørn..
Faktisk var det en tredje kongeørn også, hørte begge skreik før den ene kom ned og jaget den som var på åte...
Kongeørnen som nå var på åte spiste så og si opp hele reven, den var nok mett etter og ha spist kontenuerlig i 3 timer..
Den sto rett opp og ned på reven og støkk et alle nøtteskrike og kråker som prøvde og få en bitt, he he virkelig artig seanse der den vridde og vrengte på hodet mens den beskuet kråkefuglene..
Etter hvert virket det som den kom til seg selv igjen, for da stampet og reiv, samt kastet reven i lufta flere ganger, den holdt på til 1430..
Så jeg hadde kongeørn fra 0840 og helt til 1430, altså i 5 timer og 50 minutt..
Utrolig, var selv sliten, knipset jo i et sett med to kameraer og tok 58 giga med bilder..he he...
Endelig fikk jeg tid til litt kaffe og få i meg litt mat..
Avsluttet økta med og ta noen bilder av nøtteskrikene, mens jeg ventet på og bli hentet ut av Ole Martin kl 1540..
Helt fantastisk dag som jeg skrev, jeg som aldri har opplevd kongeørn før...
På søndagen var mitt første møte med denne flotte kongeørnen hos Terje Sylte og nå to dager etter hos Ole Martin Dahle, en hel dag med denne fantastiske rovfuglen..fabelaktig..
For en opplevelse, og det er ikke slutt enda...
Regner med og benytte skjulet frem og til og med torsdag...

Kommer med noen bilder, men det tar litt tid og lagre, samt slette...


Kongeørn;
Utrolig vakker rovfugl dette..

Innstillinger;
Lukkertid; 1/100
Blender; f/4
Brennvidde; 500 mm
ISO; 1250






Kongeørn og Kråka;
Kongeørna var veldig nyfiken på kråkene rundt seg,
og passet på at de ikke fikk noen godtbit..

Innstillinger;
Lukkertid; 1/250
Blender; f/4
Brennvidde; 500 mm
ISO; 1250




Kongeørn 3;
Kan godt si at kongeørna er mjuk i nakken..he he..
Her har den sett noe oppi lufta, artig positur på den her..

Innstillinger;
Lukkertid; 1/160
Blender; f/4
Brennvidde; 500 mm
ISO; 800

5 kommentarer:

  1. Hyggelig å hørte at det ble full klaff oppe hos Ole Martin og det kommer nok noen bra bilder nå tenker jeg.

    Per E.

    SvarSlett
  2. Gleder meg til å se bilder.
    Dette må da være en drømme dag!
    Kjekt med ferie?

    Lykke til videre

    monika

    SvarSlett
  3. Dette hørtes fantastisk ut! Tipper du sitter med mange gode bilder nå.
    Skulle så gjerne ha tatt turen utover til Ole Martin jeg også, men ikke enkelt for en fattig student.

    mvh Knut Børge

    SvarSlett
  4. Mange gode positurer og utrykk på kongeørna her Ole Arne.

    Per E.

    SvarSlett
  5. Meget flotte bilder Ole Arne! Nå åpnet det seg plutselig en mulighet for meg, så reiser førstkommende helg utover til Flatanger :D

    God inspirasjon dette før helga!

    mvh Knut Børge

    SvarSlett